Instagram

Instagram är förmodligen det snabbast växande sociala mediet just nu, vilket gör att många inte bara är intresserade av att testa Instagram, utan även av att ta reda på om och i så fall hur man kan tjäna pengar på denna sajt. Här kommer därför en kort guide till denna kanal och dess potential som extraknäck:

Instagram är störst bland kvinnor

Och då yngre kvinnor, mellan 12 och 25 år, brukar man säga. 3 av 4 användare är nämligen kvinnor eller tjejer, så vill du tjäna pengar på Instagram underlättar det stort om du antingen är av kvinnligt kön själv eller har många kvinnliga följare, för det är denna målgrupp som de flesta som väljer att annonsera på Instagram vill vända sig till, annars hade de lika gärna kunnat använda en annan kanal för sin marknadsföring.

instagram

För att det ska vara intressant för annonsörer att annonsera via dig måste du ha många följare

För detta gör då att deras annons syns hos så många personer som möjligt, direkt i deras Instagram flöde. Exakt hur många följare man behöver ha för att det ska vara aktuellt med annonser varierar dock beroende på annonsör, målgrupp med mera. Man kan dock säga så att om du mest vill jobba med svenska annonsörer så kan det räcka med ett mindre antal följare än om du vill kunna jobba med internationella annonsörer, som i regel kräver att man har fler följare.

Detta betyder förstås även att det första du ska göra, i ett så tidigt skede som möjligt helst, är att jobba på att öka ditt antal följare på olika vis. Det finns många metoder för detta, men vi rekommenderar dig aldrig att försöka fuska gällande detta, t.ex. genom att köpa följare, för detta märks ofta snabbt och kan hindra dig från att få annonsörer och kan även förstöra ditt rykte i branschen. Du bör därför alltid satsa på en mer organisk och äkta metod för att få följare istället.

Exakt hur mycket du kan tjäna på ett sponsrat inlägg varierar

För detta är det som köps när du har ett större Instagram konto, alltså ett sponsrat inlägg. Du får betalt per inlägg du säljer, men vad priset är beror på flera faktorer, som bland annat på ditt eget konto och hur många följare det har, samt hur ofta du brukar köra reklaminlägg, men även på annonsörens produkt och budget. De största internationella företagen kan t.ex. betala de Instagram kontoinnehavare som har flest följare så mycket som 15 000 dollar per inlägg, men snackar vi om svenska annonsörer och vanliga, mindre konton, handlar det förstås om betydligt mindre summor.

Du bör dock vara försiktig med vad du annonsera och hur ofta

För är det så att man lägger in annonsinlägg för väldigt udda produkter eller allt för ofta kan det lätt hända att man tappar följare, vilket förstås gör ditt konto mindre värt, ur ett rent kommersiellt perspektiv sett åtminstone. Det samma gäller om man inte märker ut annonsinlägg som sponsrade eller liknande, då detta lätt gör att följarna känner sig lite lurade. Det är därav av yttersta vikt att vara selektiv gällande vad man annonserar och hur ofta, åtminstone om man vill bygga upp en lite mer långsiktig verksamhet av detta slag.

Att hitta din egen nisch underlättar

Då detta kommer att göra det lättare för olika annonsörer att avgöra om du och ditt Instagram konto passar dem och deras ändamål eller inte. Vare sig du gillar resor, natur, blommor, djur, fordon, mode eller konst, låt därför detta synas på ditt Instagram konto, för det gör att du kommer lite närmare en egen nisch, så att säga.

Det finns olika agenturer du kan använda dig av för att lättare hitta annonsörer som vill annonsera hos dig
Och att använda sig av deras tjänster kan vara ett mycket bra alternativ om det är så att du inte vill lägga ned allt för mycket tid på att leta efter annonsörer själv, för att spara tid är just vad dessa tjänster är bra på, så går du via en agentur för dina annonsbehov kommer du helt säkert att spara en hel del tid.