Montera ihop möbler

Har du alltid varit bra på att bygga ihop saker, så som möbler? Har du kanske alltid gillat Lego, byggsatser och liknande, även när du var barn? Då kan det mycket väl vara så att du kan omvandla dessa talanger och den entusiasm du kanske känner för att sätta ihop saker till extra pengar, för det är många som inte alls är bra på att bygga ihop t.ex. möbler, och som framför allt inte heller gillar det och därför inte vill lära sig detta ens en gång. Eftersom det dock är väldigt vanligt att man förväntas montera ihop möbler i viss mån numera (IKEA är inte det enda företaget som levererar möbler i delar), finns det många som kan tänka sig att betala bra för att få möblerna hopmonterade så att de slipper göra detta själv.

Montera ihop möbler

Faktum är att detta är en så efterfrågad tjänst att det i vissa länder, t.ex. USA, redan finns företag som monterar ihop IKEA möbler och annat åt en. I Sverige finns dock på de flesta håll i landet åtminstone inte några organiserade företag eller tjänster av det här slaget, så den som vill få hjälp med detta kan egentligen bara ta hjälp av en privatperson. Med andra ord finns här verkligen en affärsidé för den händige som gillar montering och bygg!

Lönsamma uppdrag

För att montera möbler åt andra krävs det dock för det mesta att du besöker deras hem och gör det där, så du bör vara beredd på att kunna ta dig runt på den ort där du bor. Du bör också ha eventuella transportkostnader i åtanke när du prissätter dina tjänster för detta, så att du kan säkerställa att uppdragen blir lönsamma för dig.

För att locka till dig kunder behöver du förstås även kunna marknadsföra dig, för vet ingen att du kan montera ihop möbler åt dem, kommer de förstås inte heller att kontakta dig. Innan du gör något annat alls bör du därför börja med att fundera på hur du kommer att nå ut till potentiella kunder. Du kan sätta upp annonser i din närhet, i matbutiker och liknande, sätta ut en annons i lokaltidningen och så vidare, men tänk på att alla marknadsföringsmetoder inte fungerar på alla orter, så du bör välja metoder för att nå ut till folk som passar just din ort. På lite större orter kan det dessutom vara så att du kanske inte är den enda som erbjuder denna sorts tjänster, och då underlättar det givetvis om du vet vilka dina konkurrenter är, vad deras priser är, hur de annonser och så vidare, så att du kan vara lite bättre än konkurrenterna. Detta kommer i sin tur att göra det lättare för dig att locka över vissa av konkurrenternas kunder vid behov.

Att prissätta ditt monteringsarbete

Helst bör du prissätta ditt monteringsarbete per möbel som ska monteras och inte exempelvis per timme. Tar man ut en timtaxa kan det nämligen hända att kunden ifrågasätter hur lång tid det tar ganska mycket, och det kan även göra att arbetet låter dyrare. Om dina kunder däremot lätt kan förstå vad kostnaden blir, kommer de förmodligen att vara betydligt mer nöjda och kan lättare tänka sig att spendera pengar på att få monteringen gjord av någon annan.