Skapa logotyper

En logotyp är något alla som har någon slags verksamhet, företag, hemsida eller produkt behöver för att marknadsföra sig och för att få folk att minnas en och göra ett intryck. En logotyp är därför väldigt viktig, men det är långt ifrån alla som kan skapa en logotyp på egen hand, förstås.

Om du dock är bra på design och grafisk formgivning finns det dock många som du förmodligen skulle kunna hjälpa med detta, samtidigt som du tjänar lite extra pengar. Att skapa logotyper åt olika sorters produkter och verksamheter kan därför för den som gillar detta vara ett utmärkt extraknäck, bara du vet hur du kan hitta potentiella kunder som är intresserade av dessa tjänster.

Som tur är, är det dock betydligt lättare att hitta sådana potentiella kunder idag, i jämförelse med vad det kanske var förr.

skapa-logotyper

Goda möjligheter att hitta kunder

Det finns nämligen många sajter på Internet som gjort det till sin specialitet att introducera personer som erbjuder tjänster av olika slag till personer som är intresserade av att köpa dem. Och via dessa tjänster har du givetvis goda möjligheter att hitta kunder som söker just någon som kan skapa logotyper åt dem. Dina potentiella kunder behöver trots allt inte ens vara svenskar eller befinna sig i Europa, för den delen, utan du kan ha turen att hitta kunder över hela världen med hjälp av denna metod.

Det finns fler än en av dessa tjänster, och samtliga tjänster eller marknadsplatser för denna sorts tjänster är lätta att hitta med hjälp av sökmotorer som exempelvis Google. Så även om du inte redan känner till marknadsplatser av det här slaget bör det inte vara några problem för dig att hitta detta.

När du väl börjar jobba som skapare av logotyper åt andra kan vi dela med oss av följande tips, som vi anser hör till de mest viktiga:

Du bör vara noggrann

Då många har särskilda önskemål och krav på de logotyper de kan tänka sig eller vill ha och i många fall kan dessa dessutom vara ganska detaljerade. För att dina kunder ska bli nöjda med det du skapar krävs det dock att du följer dessa specifikationer till punkt och pricka. Detta gör även att du undviker merjobb för dig själv. Vet du inte redan hur du ska göra för att hålla koll på alla kravspecifikationer bör du därför komma på ett system för detta så tidigt som möjligt. Det är trots allt ingen ide att ens ge sig in på området om man ändå mest kommer att ha missnöjda kunder, eller hur?

Bekanta dig med de senaste trenderna inom branschen

För dessa måste man ha koll på inom alla branscher, och logotyp-designbranschen är inget undantag på något vis. Dessutom kan trender t.ex. ha att göra med olika verktyg, program och liknande som kan underlätta för dig när du jobbar, så du kan ha stor nytta av att veta vad som gäller gällande detta med.

Ha några arbetsprover redo som du kan visa potentiella kunder

De flesta vill nämligen veta vad du gjort tidigare och även se exempel på detta, eftersom det gör det lättare för dem att förstå vilken nivå du ligger på som designer, så att säga. Det finns därför kunder som helt enkelt inte kommer att vilja jobba med dig om du inte kan erbjuda detta, så det lönar sig att ha detta för att vara på den säkra sidan.

Ta reda på vad andra som designar logotyper tar för detta

Annars kan det nämligen vara svårt att veta vad konkurrenskraftiga priser för detta kan vara och det är då lätt hänt att man prissätter sina tjänster ”fel” på något vis. För att undvika detta är det därför a och o att ta reda på vad andra tar för detta innan man berättar något om sina egna priser för kunderna. Givetvis är detta dock som tur är relativt lätt att göra via de ovan nämnda marknadsplatserna.