Starta en nätbutik

Är det dags att starta en nätbutik? Du kunde inte ha valt en bättre tidpunkt. Webben har vuxit sig så stark på att entreprenörer över hela världen inte har råd att vara digitalt osynliga. Information över internet sprids så snabbt att du kan presentera din nätbutik på andra sidan jorden på nolltid. Du har direkt tillgång till kunder och kontakter över hela världen, och med din nätbutik kan du nå ut till miljontals människor med ett klick.

Det finns naturligtvis en del du behöver tänka på för att utnyttja detta på bästa sätt. Det räcker inte med att skapa nätbutiken och publicera den på internet. För att starta och etablera en nätbutik krävs det inte bara bra produkter, utan du behöver även kunna presentera dem på ett lockande sätt samtidigt som du behöver visa att du vet vad du håller på med. Din kunskap är en kvalitetsgaranti för dina kunder – det visar att du känner dina produkter och vet vad det är du säljer.

Nätbutik

Satsa på en informativ nätbutik

En stor skillnad mellan informativa webbsidor och nätbutiker är att en nätbutik kräver produkter, emballering och logistik, vilket i sin tur kräver en budget. Det kostar att införskaffa produkter och om du inte väljer att lagerhålla hemma kommer det att kosta en slant. Logistiken handlar om transporten av varor från leverantör till kund, vilket kräver sina lösningar.

Undantaget är förstås om du säljer tjänster. Kostnaden blir annorlunda då kraven för emballering och logistik inte ingår, men om du inte själv är den som utför tjänsterna blir du en mellanhand och därav tillkommer en logistisk kostnad som du behöver planera för.

En grundläggande förutsättning för dina planer är att satsa på en informativ nätbutik. Med andra ord en nätbutik som samtidigt erbjuder information om det aktuella tjänst- eller produktområdet. Det ger inte bara kunderna mer information om produkterna. Det visar dessutom att du har relevant kompetens. Många väljer exempelvis att koppla en blogg till hemsidan där man skriver om ämnet och ger tips och råd som kunden kan ha nytta av.

Kunder tycker om att klämma och känna

Det är mycket vanligt att en nätbutik kompletteras med en fysisk butik dit potentiella kunder kan bege sig för att känna på varorna innan de köper från nätbutiken. Det är högst uppskattat och visar att du inte rekommenderar kunden att köpa grisen i säcken.

Att tänka på när du väljer domännamn

Domännamnet för din nätbutik är det namn som skrivs in i din webbläsares adressfält. Det är mycket viktigt att domännamnet inte skiljer från nätbutikens namn, för det kan förvirra potentiella kunder. Internet är fullt av alternativ att välja emellan, och om du gör det svårt för kunden att hitta din nätbutik finns det fler som säljer liknande produkter som du har.

Sökmotoroptimering är ett modernt ord som du inte får underskatta när du ska öppna din nätbutik. För att kunder ska kunna hitta din sida på internet krävs att du har relevanta sökord till det område du säljer produkter inom. Det innebär att du behöver veta vilka sökord som vanligtvis används när man söker efter varor liknande de du tillhandahåller. Det finns hjälpmedel för att ta fram dessa sökord. Ett bra exempel är Google Keyword Planner. Sökorden som är relevanta för just ditt område behöver finnas i texterna på sidan och i rubriker. Finns något av sökorden i domännamnet/företagsnamnet är det ett stort plus.

Stora företag brukar köpa flera domännamn som liknar det huvudsakliga namnet. Anledningen till varför man gör det är för att säkerställa att även om en potentiell kund skulle skriva fel adress kommer han eller hon att hitta rätt i alla fall.

Hur vill du att din nätbutik ska se ut?

En mycket viktig del i arbetet med att lansera en ny nätbutik är att veta hur den ska framstå. Det säger mycket om hur seriöst och kompetent ditt företag är med en iögonfallande hemsida. Det ska vara enkelt för kunden att navigera på sidan och all information ska vara tydlig. Det här är en konst i sig, och det är oerhört värdefullt att din nätbutik uppfyller dessa krav. Det finns en rad smaskiga funktioner som du kanske skulle vilja ha på din sida, men innan du funderar på det är det viktigt att du optimerar användarvänligheten. Avancerade funktioner på en svårnavigerad sida kommer inte uppskattas, för hela den kvalitativa upplevelsen på webben grundar sig i en tydlig enkelhet.

Locka kunden att komma tillbaka

Alla framgångsrika nätbutiker har tagit tillvara på den här lärdomen. Med uppdaterad information om lager och varor håller du sidan konstant aktuell, och det är av yttersta vikt för att få kunder att komma tillbaka och handla hos dig igen.

kassan

Gör sidan levande

Genom att låta kunder skapa konton, spara varor som favoriter och låta kunder bedöma både hemsida och produkter gör du sidan mer levande och får dessutom gratis tips för hur du kan förbättra nätbutiken och din verksamhet.

Passion är lockande

Ett enkelt sätt att få dina besökare att stanna på sidan är att fylla din sida med relevant information som samtidigt lyser av din passion för produkterna eller tjänsterna du säljer. Ser de att du verkligen brinner för det du gör kommer de att bli betydligt mer angelägna att stanna kvar på sidan, för ett faktum är att passion är både inbjudande och tilldragande.

Produkterna eller tjänsterna du säljer är till för att förgylla en del av en tillvaro för dina kunder. Det är därför sin passion är en nyckel till din nätbutik. En blogg som är kopplad till din nätbutik ger dig en chans att visa hur mycket du brinner för ämnet. Det kan även vara en relevant profil på någon av de sociala medierna där du visar upp en livsstil som står i linje med produkterna eller tjänsterna du säljer. Genom att visa att du älskar det du gör visar du för kunden att du har relevant kompetens för att göra ett bra jobb samtidigt som du får kunden att stanna på sidan – för passion är lockande.

Få hjälp med att starta en webbutik hos e-butik.se eller hos  starweb.se.